Informacja o dostępności
Informacja aktualna na dzień: 27.06.2025 roku
Deklaracja dostępności wersja pdf
A. Dostępność strony internetowej www.bs.gniezno.pl
Stan dostępności strony internetowej
Na podstawie audytu przeprowadzonego przez twórcę strony internetowej oraz przez Bank Spółdzielczy w Gnieźnie, strona jest częściowo zgodna z wytycznymi wskazanymi w ustawie z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze oraz wytycznymi WCAG 2.2.
Udogodnienia, ograniczenia i inne informacje
1. Wprowadzone rozwiązania pozwalają skorzystać z następujących technologii asystujących:
Czytniki ekranu (JAWS, NVDA, VoiceOver) |
Częściowo |
Treść główna jest odczytywana, ale istnieją braki w opisach. |
Powiększalniki ekranu |
Tak |
Strona zachowuje czytelność przy powiększeniu, którą wspiera dodatkowo przełącznik czcionki. |
Klawiatury alternatywne |
Tak |
Menu górne obsługiwane poprawnie z klawiatury, natomiast problematyczne jest rozwijanie menu pośrednie. |
Sterowanie głosem |
Częściowo |
Działa częściowo, gdyż brak atrybutów ARIA i jednoznacznych etykiet może powodować trudności. |
Wyłączniki jedno-przyciskowe (switch control) |
Częściowo |
Elementy są zazwyczaj dostępne, ale niewidoczna struktura nagłówków i brak „skip link” utrudniają pełną nawigację. |
2. Ponadto, strona internetowa spełnia następujące udogodnienia:
Udogodnienie |
Czy dostępne? |
Uzasadnienie |
---|---|---|
Przełącznik kontrastu / tryb wysokiego kontrastu |
Tak |
Funkcja „Kontrast” dostępna z poziomu interfejsu strony. |
Zmiana wielkości czcionki z poziomu strony (bez skrótów) |
Tak |
Możliwość zmiany rozmiaru tekstu przez parametr ?font=1. https://www.bs.gniezno.pl/?font=1 |
Czytanie tekstu na głos (TTS) |
Częściowo |
Strona nie posiada wbudowanej funkcji czytania tekstu na głos. Jest możliwość czytania na głos korzystając z przeglądarki Microsoft Edge używając skrótu klawiszowego Ctrl + Shift + U |
Mapa strony |
Tak |
Dostępna pod adresem: https://www.bs.gniezno.pl/mapa-strony |
Możliwość zmiany odstępów między literami/wierszami (dla dyslektyków) |
Nie |
Brak takiej opcji – użytkownik musi korzystać z zewnętrznych narzędzi. |
Podświetlanie aktywnego elementu (np. tab-focus) |
Tak |
Fokus klawiatury jest wyraźnie widoczny. |
Prosty język („easy-to-read”) |
Nie |
Brak wersji uproszczonej treści w języku łatwym do czytania. |
B. Dostępność aplikacji mobilnej SGB
Stan dostępności aplikacji mobilnej SGB mobile
Na podstawie przeprowadzonego przez SGB-Bank S.A. w Poznaniu (Banku Zrzeszającego) audytu dostępności cyfrowej, aplikacja mobilna „SGB mobile” jest częściowo zgodna z wytycznymi wskazanymi w ustawie z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze oraz wytycznymi WCAG 2.2.
Aplikacja mobilna jest zgodna z następującymi kryteriami sukcesu wskazanymi w wytycznych WCAG 2.2:
Aplikacja mobilna jest zgodna z następującymi kryteriami sukcesu wskazanymi w wytycznych WCAG 2.2:
Kod |
Nazwa |
Poziom |
1.3.1 |
Informacje i relacje Informacje, struktura oraz relacje między treściami przekazywane poprzez prezentację mogą być odczytane przez program komputerowy lub istnieją w postaci tekstu. |
A |
1.3.2 |
Znacząca kolejność Jeśli kolejność, w jakiej przedstawiona jest treść, ma znaczenie dla zrozumienia treści, prawidłowa kolejność odczytu musi być określona programowo. |
A |
1.3.3 |
Cechy sensoryczne Instrukcje co do zrozumienia i operowania treścią nie opierają się wyłącznie na właściwościach zmysłowych, takich jak: kształt, rozmiar, wzrokowa lokalizacja, orientacja w przestrzeni lub dźwięk |
A |
1.3.5 |
Określanie celu danych wejściowych
Cel każdego pola zbierającego informacje o użytkowniku może być programowo określony gdy:
|
AA |
1.4.1 |
Użycie koloru Kolor nie jest wykorzystywany jako jedyny wizualny sposób przekazywania informacji, wskazywania czynności do wykonania lub oczekiwania na odpowiedź, czy też wyróżniania elementów wizualnych. |
A |
1.4.3 |
Kontrast (minimalny) Wizualna prezentacja tekstu lub obrazu tekstu posiada współczynnik kontrastu wynoszący przynajmniej 4.5:1 |
AA |
1.4.5 |
Obrazy tekstu Jeśli wykorzystywane technologie mogą przedstawiać treść wizualnie, do przekazywania informacji wykorzystuje się tekst, a nie obraz tekstu. |
AA |
1.4.11 |
Kontrast elementów nietekstowych Wizualna prezentacja następujących elementów ma współczynnik kontrastu co najmniej 3:1 względem sąsiednich kolorów. |
AA |
1.4.12 |
Odstępy między znakami W treściach tworzonych za pomocą języków znaczników, umożliwiających ustawienie poniższych właściwości stylu , nie następuje utrata żadnych treści lub funkcjonalności, gdy tekst ustawiony zostanie tak, aby uwzględniał wszystkie poniższe parametry oraz gdy wprowadzone zostaną zmiany w jakiejkolwiek innej właściwości stylu. |
AA |
1.4.13 |
Treść pojawiająca się po najechaniu kursorem lub uzyskaniu fokusu Gdy jakaś treść staje się widoczna po otrzymaniu kursora lub fokusu klawiatury, a po ich usunięciu znika: Odrzucenie; Wskazywane; Trwałe |
AA |
2.2.2 |
Wstrzymywanie, zatrzymywanie, ukrywanie Gdy treść się porusza, migocze, przesuwa lub jest automatycznie aktualizowana, istnieje mechanizm który może zatrzymać animacje tej treści |
A |
2.3.1 |
Trzy błyski lub poniżej progu Strony internetowe nie zawierają w swojej treści niczego, co błyska częściej niż trzy razy w ciągu jednej sekundy, lub też błysk nie przekracza wartości granicznych dla błysków ogólnych i czerwonych. |
A |
2.4.4 |
Cel łącza (w kontekście) Cel każdego łącza można określić na podstawie samego tekstu łącza lub tekstu łącza wraz z programowo określonym kontekstem łącza, poza tymi przypadkami, kiedy cel łącza i tak byłby niejednoznaczny dla użytkowników. |
A |
2.4.5 |
Wiele sposobów |
AA |
|
Istnieje więcej niż jeden sposób umożliwiający zlokalizowanie strony internetowej w zestawie stron internetowych, z wyjątkiem sytuacji, kiedy dana strona jest wynikiem jakiejś procedury lub jednym z jej etapów. |
|
2.4.6 |
Nagłówki i etykiety Nagłówki i etykiety opisują temat lub cel treści. |
AA |
2.4.7 |
Widoczny fokus Każdy interfejs posiadający możliwość obsługi przy pomocy klawiatury ma tryb obsługi, w którym fokus klawiatury jest stale widoczny. |
AA |
2.5.3 |
Etykieta w nazwie W przypadku komponentów interfejsu użytkownika z etykietami zawierającymi tekst lub obrazy tekstu, nazwa zawiera tekst, który jest prezentowany wizualnie. |
A |
2.5.5 |
Rozmiar celu Rozmiar celu dla wejścia wskaźnika wynosi co najmniej 44 na 44 piksele CSS |
AA |
3.2.1 |
Po uzyskaniu fokusu Przyjęcie fokusu przez dowolny komponent interfejsu użytkownika nie powoduje nieoczekiwanej zmiany kontekstu |
A |
3.2.3 |
Spójna nawigacja Mechanizmy nawigacji, które powtarzają się na wielu stronach internetowych w ramach jednego zestawu stron internetowych , występują w tej samej względnej kolejności za każdym razem, gdy są powtarzane, chyba że zmiana jest inicjowana przez użytkownika. |
AA |
3.2.4 |
Spójna identyfikacja Komponenty, które mają tę samą funkcjonalność w ramach jednego zestawu stron internetowych, są w taki sam sposób zidentyfikowane |
AA |
3.3.1 |
Identyfikacja błędu Jeśli automatycznie zostanie wykryty błąd wprowadzania danych, system wskazuje błędny element, a użytkownik otrzymuje opis błędu w postaci tekstu. |
A |
3.3.2 |
Etykiety lub instrukcje Gdy w treści wymagane jest wprowadzenie danych przez użytkownika, zapewnione są etykiety lub instrukcje. |
A |
Udogodnienia, ograniczenia i inne informacje
Wprowadzone rozwiązania pozwalają skorzystać z technologii asystujących w postaci obsługi klawiaturą i obsługi czytnikiem ekranu (TalkBack w wersji Android, VoiceOver w wersji iOS).
C. Dostępność aplikacji mobilnej BSmobileNet
Stan dostępności aplikacji mobilnej BSmobileNet (iOS)
Dostępność aplikacji określono na podstawie przeprowadzonego w okresie od 10 marca do 22 kwietnia 2025 r. przez dostawcę tej aplikacji audytu dostępności cyfrowej. Oceną objęto mobilną wersję aplikacji przeznaczoną dla systemu iOS w celu sprawdzenie, w jakim stopniu zapewnia ona zgodność z wymagania określonymi w ustawie z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze, w tym szczególne z dotyczącymi świadczonej usługi bankowej.
Wynik audytu przesądza o częściowej zgodności aplikacji mobilnej BSmobileNet (iOS) z wytycznymi wskazanymi w przywołanej wyżej ustawie i wytycznymi WCAG 2.2, a najistotniejsze ograniczenia dotyczą obsługi aplikacji przy użyciu czytnika ekranu VoiceOver w procesach logowania, autoryzacji operacji oraz realizacji płatności.
Audyt dostępności cyfrowej przeprowadzono zgodnie z wytycznymi WCAG 2.2 na poziomie AA oraz na podstawie testów z udziałem użytkownika niewidomego korzystającego z czytnika ekranu VoiceOver na urządzeniu iPhone.
Elementy dostępne w usłudze:
Elementy, które mogą ograniczać dostępność usługi i powodować:
a) problemy o charakterze blokującym:
b) problemy możliwe do obejścia, ale wpływające na komfort obsługi:
D. Dostępność aplikacji mobilnej BSmobileNet (Android)
Stan dostępności aplikacji mobilnej BSmobileNet (Android)
Dostępność aplikacji określono na podstawie przeprowadzonego w okresie od 10 marca do 8 maja 2025 r. przez dostawcę tej aplikacji audytu dostępności cyfrowej. Oceną objęto mobilną wersję aplikacji przeznaczoną dla systemu Android w celu sprawdzenie, w jakim stopniu zapewnia ona zgodność z wymagania określonymi w ustawie z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze, w tym szczególne z dotyczącymi świadczonej usługi bankowej.
W wyniku audytu stwierdzono częściową zgodność aplikacji mobilnej BSmobileNet (Android) z wytycznymi wskazanej wyżej ustawy oraz wytycznymi WCAG 2.2. Najistotniejsze bariery zdiagnozowano w zakresie dostępności przycisków, komunikatów, procesów logowania, zatwierdzania oraz wykonywania przelewów dla osób korzystających z czytnika ekranu TalkBack.
Audyt dostępności cyfrowej przeprowadzono zgodnie z wytycznymi WCAG 2.2 na poziomie AA oraz na podstawie testów z udziałem użytkownika niewidomego korzystającego z czytnika ekranu TalkBack na urządzeniu z systemem Android.
Elementy dostępne w usłudze:
Elementy, które mogą ograniczać dostępność usługi i powodować:
a) problemy o charakterze blokującym:
b) problemy możliwe do obejścia, ale wpływające na komfort obsługi:
E. Dostępność serwisu transakcyjnego eBankNet w wersji webowej www.bs24gniezno.pl
Na podstawie przeprowadzonego przez dostawcę systemu eBankNet audytu dostępności cyfrowej ustalono, że serwis transakcyjny jest częściowo zgodny z wytycznymi wskazanymi w ustawie z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze oraz wytycznymi WCAG 2.2. Szczególnym wyzwaniem dla banku jest poprawa dostępności procesów logowania, zatwierdzania operacji oraz realizacji przelewów dla osób korzystających z czytników ekranu lub nawigacji klawiaturowej.
Spełnianie wymagań dostępności przez usługę eBankNet (web)
Niniejsza ocena jest wynikiem przeprowadzonego w okresie od 12 maja do 5 czerwca 2025 r. przez dostawcę systemu eBankNet audytu dostępności cyfrowej. Oceną objęto aplikację webową dostępną przez przeglądarkę internetową w celu ustalenia, w jakim stopniu spełnia ona wymagania określone w ustawie z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze, w tym szczególne wymagania dotyczące świadczonej usługi bankowej. Audyt przeprowadzono zgodnie z wytycznymi WCAG 2.2 na poziomie AA oraz przy udziale testera z niepełnosprawnością wzroku, przy użyciu czytnika ekranu VoiceOver na systemie macOS.
Elementy dostępne w usłudze:
Elementy, które mogą ograniczać dostępność usługi i powodować:
a) problemy o charakterze blokującym:
b) problemy możliwe do obejścia, ale wpływające na komfort obsługi:
F. Dostępność kanału telefonicznego
Bank świadczy usługi infolinii 24/7 w przypadku zagubienia karty, bądź jej aktywowania, pod nr: 800 888 888 lub +48 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata wg taryfy operatora).
Dodatkowo można kontaktować się z Centralą Banku pod numerem telefonu: (61) 424 08 20 w godzinach 7:00 - 15:00.
G. Dostępność usług w kanale stacjonarnym
Bank przyjął następujące rozwiązania, pozwalające na świadczenie usług bankowych zgodnie z zasadami do Bank przyjął następujące rozwiązania, pozwalające na świadczenie usług bankowych zgodnie z zasadami dostępności:
Możliwość wejścia do placówki z psem asystującym – Bank umożliwia wejście osobom z psem przewodnikiem zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Pomoc pracownika – możliwość uzyskania wsparcia przy wejściu, w poruszaniu się po placówce oraz w wypełnianiu dokumentów.
Oznaczenia ułatwiające identyfikację budynków – Bank planuje wdrożenie systemu symboli wskazujących na dostępność placówek dla różnych grup klientów z niepełnosprawnościami.
H. Dostępność komunikacyjno-informacyjna
Wszelkie informacje udzielane przez Bank, formułowane są w sposób zrozumiały i zapewniający równy dostęp do usług wszystkim klientom, niezależnie od ich szczególnych potrzeb.
Stosowane przez Bank dokumenty zostały sporządzone w formie dostępnej w rozumieniu art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze, czyli:
Zarówno w dokumentach informacyjnych, jak i wszelkich innych treściach, Bank posługuje się standardem prostego języka.
Klient ma prawo otrzymać ogólne warunki umów oraz regulaminy, jak również inne informacje (np. stosowane stawki oprocentowania, stawki prowizji czy kursy walutowe) w formie wydruku z wielkością czcionki wygodną do czytania, w terminie 7 dni od zgłoszenia takiej potrzeby. Dokumenty te udostępnione zostaną odpowiednio w formach dostępnych dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Wszelkie niezbędne informacje Klient może uzyskać w każdej placówce Banku, która spełnia wymogi dostępności architektonicznej, opisane szerzej w pkt J .
I. Dostępność produktów wykorzystywanych przy świadczeniu usług - bankomaty oraz wpłatomaty
J. Dostępność architektoniczna
Informacje dotyczące dostępności architektonicznej placówki znajdują się w załączniku, w którym opisano zastosowane rozwiązania jakie na obecny czas funkcjonują w placówkach.
Opis ikon, którymi Bank posługuje się w ramach oznaczeń dostępności budynków:
Bank planuje wprowadzenie jednolitych oznaczeń dostępności w swoich placówkach, aby ułatwić osobom ze szczególnymi potrzebami identyfikację budynków dostosowanych do ich potrzeb. W ramach planowanych działań przewiduje się oznaczenie placówek następującymi symbolami:
Oznaczenia będą umieszczane przy wejściach do budynków oraz uwzględniane w materiałach informacyjnych Banku.
Skargi na brak dostępności
Klient ma prawo złożyć do Banku skargę na niezapewnienie spełniania wymagań dostępności przez produkt lub świadczoną usługę. Skargę należy złożyć do Zarządu banku.
Skarga powinna zawierać następujące informacje:
Jeśli skarga nie będzie spełniała powyżej wskazanych wymogów, Bank może pozostawić skargę bez rozpoznania.
Skarga, o której mowa w § 15 może być złożona prze klienta:
1) na piśmie - osobiście w siedzibie Banku albo wysłana przesyłką pocztową na adres: ul. Dąbrówki 19, 62-200 Gniezno albo na adres do doręczeń elektronicznych AE:PL-28198-24513-UCRCE-15,
2) ustnie - telefonicznie albo osobiście do protokołu podczas wizyty w Banku,
3) w postaci elektronicznej z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej pod adresem e-mail: bank@bs.gniezno.pl lub nr tel.: 61 424 08 20.
Bank rozpatrzy skargę i udzieli odpowiedzi w terminie 30 dni od dnia otrzymania skargi. W szczególnie skomplikowanych przypadkach, Bank może wydłużyć termin do rozpoznania skargi do 60 dni od dnia otrzymania skargi. W takim przypadku, w terminie 30 dni, Bank powiadomi Klienta o przyczynie zwłoki i wskaże nowy termin rozpatrzenia skargi. Jeśli Bank nie dotrzyma powyższych terminów, skargę uważa się za rozpatrzoną zgodnie z żądaniem skarżącego. Bank zrealizuje żądanie skarżącego w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia otrzymania skargi.
W odpowiedzi Bank poinformuje Klienta o wyniku rozpatrzenia skargi. Jeśli skarga nie została uwzględniona, Bank wskaże uzasadnienie faktyczne i prawne podjętej decyzji. Natomiast, jeżeli Bank uzna jej zasadność, określi termin, nie dłuższy niż 6 miesięcy od dnia udzielenia odpowiedzi, w którym żądanie skarżącego zostanie zrealizowane.
Jeśli skarga nie zostanie uwzględniona, Bank w swojej odpowiedzi zawsze również pouczenie o możliwości:
1) odwołania się od stanowiska zawartego w odpowiedzi, a także o sposobie i terminie wniesienia tego odwołania;
2) skorzystania z instytucji mediacji lub innego pozasądowego mechanizmu polubownego rozwiązywania sporów, jeżeli podmiot gospodarczy przewiduje takie możliwości;
3) złożenia zawiadomienia o niespełnianiu przez produkt albo usługę wymagań dostępności do Prezesa Zarządu PFRON.
Dokumenty do pobrania: